Моделювання навантаженості контейнера-цистерни при перевезенні у складі комбінованого поїзда на залізничному поромі
Ключові слова:
Контейнер-цистерна, несуча конструкція, динаміка, моделювання, міцність, залізнично-поромні перевезенняАнотація
В статті проводиться дослідження динамічної навантаженості контейнера-цистерни удосконаленої конструкції при перевезенні на залізничному поромі у складі комбінованого поїзда. Для визначення прискорень, як складової динамічного навантаження, що діє на контейнер-цистерну при коливаннях залізничного порому, складено математичну-модель за методом Лагранжа ІІ роду. До уваги прийняті кутові переміщення залізничного порому відносно повздовжньої осі (крен), як випадку найбільшої навантаженості несучої конструкції вагона-платформи з контейнерами-цистернами, а також забезпечення їх стійкості відносно палуби. Враховано, що вагон-платформа жорстко закріплений відносно палуби, а контейнера-цистерни відносно фітингових упорів та не мають власного ступеня вільності при коливаннях залізничного порому, тобто у коливальному процесі приймає участь тільки наливний вантаж, переміщення якого обмежені стінками котла. Розв’язання математичної моделі здійснено за допомогою метода Рунге-Кутти в середовищі програмного забезпечення MathCad. Визначено максимальне прискорення, яке діє відносно штатного місця контейнера-цистерни при коливаннях залізничного порому. Загальна величина прискорення також враховує горизонтальну складову прискорення вільного падіння, обумовлену кутом крену залізничного порому. Отримані результати враховані при розрахунку на міцність контейнера-цистерни за методом скінчених елементів, реалізованого в середовищі програмного забезпечення CosmosWorks. Встановлено, що максимальні еквівалентні напруження в удосконаленій несучій конструкції контейнера-цистерни не перевищують допустимі. Результати проведених досліджень можуть використовуватися при проектуванні контейнерів-цистерн нового покоління, а також сприятимуть підвищенню ефективності комбінованих перевезень в міжнародному сполученні.Посилання
Myamlin S.V., Kebal Yu.V., Kondratyuk S.M. Perspektivnyie konstruktsii konteynerov-tsistern dlya perevozki svetlyih nefteproduktov, ammiaka i uglevodorodnyih gazov. Zaliznichniy transport Ukrayini. 2012. No 2. P. 44-46.
Metal and Composite Intermodal Containers in Comparative Cold Tests with Wood Chips. J. Föhr, K. Karttunen, J. Enström et al. Journal of Sustainable Bioenergy Systems. 2015. Vol. 05, іss. 01. Р. 32-39. doi: 10.4236/jsbs.2015.51003.
Cheremnyih O.Ya. Sozdanie, sovershenstvovanie konstruktsii, perspektiva razvitiya transportnyih sredstv dlya zhidkogo vodoroda. Inzhenernyiy zhurnal: nauka i innovatsii. 2017. No 3. P. 1-19. DOI 10.18698/2308-6033-2017-3-1602.
Ponomarenko M.A., Rusinov I.A. Perevozki himicheskih nalivnyih gruzov v tank-konteynerah: problemyi bezopasnosti i osobennosti ih transportirovki. Transport. 2017. No 5. P. 156-160.
Makeev S.V., Buylenkov P.M. Osobennosti rascheta napryazhenno-deformirovannogo sostoyaniya tanka-konteynera s uchetom realnogo nagruzheniya v ekspluatatsii. Nauka – obrazovanie – proizvodstvo: Opyit i perspektivyi razvitiya : sbornik materialov HIV Mezhdunarodnoy nauchno-tehnicheskoy konferentsii, posvyaschennoy pamyati doktora tehnicheskih nauk, professora E.G. Zudova (8–9 fevralya 2018 g.): in 2 vol. – Vol. 1: Gorno-metallurgicheskoe proizvodstvo. Mashinostroenie i metalloobrabotka. Nizhniy Tagil : NTI (filial) UrFU, 2018. P. 174-184.
Fomin, O. Improvement of upper bundling of side wall of gondola cars of 12-9745 model. Scientific and technical journal «Metallurgical and Mining Industry». 2015, No 1. P.45-48.
Lovska A.O., Melnichuk O.M., Fomin O.V. Udoskonalennya konteyneriv-tsistern dlya perevezennya naftoproduktiv shlyahom vprovadzhennya v yih nesuchi konstruktsiyi kruglih trub. Zaliznichniy transport Ukrayini. 2015. No 1. P. 40-44.
Konteyneryi dlya perevozki opasnyih gruzov. Trebovaniya po ekspluatatsionnoy bezopasnosti. GOST 31232. [Deystvitelen ot 28.03.2005] Minsk: NP RUP «Belorusskiy gosudarstvennyiy institut standartizatsii i sertifikatsii (BelGISS)», 2005. 6 p.
Lovska A.O., Fomin O.V., Okorokov A.M., Melnichuk O.M. Doslidzhennya mitsnosti konteynera-tsisterni udoskonalenoyi konstruktsiyi pri komp’yuternomu modelyuvanni ekspluatatsiynih umov. Nauka ta progres transportu. Visnik Dnipropetrovskogo natsionalnogo universitetu zaliznichnogo transportu. 2015. No 2. P. 180-188.
Lugovskiy V.V. Dinamika morya: Izbr. voprosyi svyaz. s ucheniem morehodnosti korablya: Uchebnik dlya vtuzov po spetsialnosti «Gidroaerodinamika». Leningrad: Sudostroenie, 1976. 199 p.
Pravila perevozok opasnyih gruziv. K soglasheniyu o mezhdunarodnom zheleznodorozhnom gruzovom soobschenii. Vol. 3 / OSZhD. 2011. 531 p.
Bogomaz G.I., Mehov D.D., Pilipchenko O.P., Chernomashentseva Yu.G. Nagruzhennost konteynerov-tsistern, raspolozhennyih na zheleznodorozhnoy platforme, pri udarah v avtostsepku. Zb. nauk. prats «DinamIka ta keruvannya ruhom mehanIchnih sistem» – Kyyiv: ANU, Institut tehnIchnoYi mehanIki, 1992. P. 87-95.
Dyakonov V. MATHCAD 8/2000: spets. sprav. Sankt-Peterburg : Piter, 2000. 592 p.
Kiryanov D.V. Mathcad 13. Sankt-Peterburg: BHV-Peterburg, 2006. 608 p.
Normyi dlya rascheta i proektirovaniya vagonov zheleznyih dorog MPS kolei 1520 mm (nesamohodnyih). Moscow: GosNIIV – VNIIZhT, 1996. 319 p.
Vagonyi gruzovyie. Trebovaniya k prochnosti i dinamicheskim kachestvam. GOST 33211-2014. – [Deystvitelen ot 22.12.2014] Moscow: Standartinform, 2016. 54 p.